Een dieet voor vetverlies volgen

Wanneer je vet wilt verliezen is het handig om naast een goed trainingsschema ook een dieet voor vetverlies te volgen. Je kunt natuurlijk zelf aan de slag gaan, maar het is aan te raden om advies te vragen bij een diëtist of een personal trainer die ook voedingsadviezen kan geven.

Eiwitten en koolhydraten

Een vetverlies dieet zal in de eerste plaats bestaan uit veel eiwitten en weinig koolhydraten / suikers. Je wilt namelijk wel vet verliezen, maar je spieren wil je behouden. Door je calorie inname te beperken en je voeding aan te passen, zorg je dat je spieren behouden blijven en je vet gaat verliezen. Je lichaam zal namelijk de natuurlijke reserve, vet, aanspreken om toch voldoende energie te hebben. Eiwitten zorgen er voor dat je spieren wel voldoende bouwstoffen krijgen.

Suiker

Suikers uit je voeding halen spreekt voor zich: alle snoep, koek en andere zoetigheid doen je te vermijden. Let hierbij ook op “ verborgen suikers”. In bijvoorbeeld ketchup zit ook veel suiker toegevoegd. Fruit bevat ook suiker, maar omdat hier ook veel vezels, vitaminen en bouwstoffen in zitten, kan je dit af en toe nog wel eten. Koolhydraten vind je onder meer in brood, rijst en pasta. Probeer deze producten te beperken. Uiteraard heb je nog steeds koolhydraten nodig, maar haal deze uit volkoren brood, zilvervliesrijst en volkoren pasta. En dan niet een heel bord vol, maar 2 boterhammen in plaats van 4.

Dit zijn slechts richtlijnen, een goede diëtist kan je precies vertellen wat in jouw specifieke geval het beste is om te eten bij de resultaten die je wilt behalen en je levensstijl. Maak dus een afspraak en kijk welk voedingsschema het beste bij je past.